Bericht

Toegankelijk bankieren

Geplaatst op 14 januari 2024, 13:55 uur
Illustration

 DigiHulplijn helpt bij Digitale bank- en betaalzaken

Hoe mooi is dat: een telefoonnummer dat je zes dagen per week kunt bellen als je tegen een probleem met digitale zaken aanloopt? Dat bestaat en is nog gratis ook, de DigiHulplijn. De ervaren medewerkers van deze hulplijn nemen de tijd. Ze geven persoonlijk advies om mensen op weg te helpen. Vaak vinden ze meteen een oplossing. Anders verwijzen ze door naar hulp die het meest geschikt is voor de beller. Alle vragen zijn welkom en bellen mag zo vaak als nodig is. 

De DigiHulplijn kreeg in het verleden al vragen over online bankieren en elektronisch betalen. Vanaf nu werkt de hulplijn nauw samen met banken, de Nederlandse Vereniging van Banken en Betaalvereniging Nederland om deze vragen nog beter te kunnen beantwoorden. De bankensector en de DigiHulplijn wisselen daarbij kennis en ervaring uit over het ondersteunen bij digitale bank- en betaalzaken, zodat minder digitaalvaardige mensen deskundig en veilig worden geholpen.

De DigiHulplijn is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 08.00 en 22.00 uur, en op zaterdag van 09.00 tot 18.00 uur, op het gratis telefoonnummer 0800-1508. De hulplijn geeft direct antwoord op de meeste vragen over digitale dagelijkse bankzaken. Bij vragen over vertrouwelijke en persoonlijke bankzaken kan de DigiHulplijn doorverbinden naar de bank van de beller en de vraag uitleggen. Daardoor kan altijd een passend antwoord worden geboden.

 Zorgeloos oefenen met mobiel bankieren

DigiHandig, de vier grotere Nederlandse banken, Betaalvereniging Nederland en de Nederlandse Vereniging van Banken lanceren een nieuw onderdeel in de DigiHandig-app. Met deze app kunnen ‘digistarters’ (mensen die beperkt digitaal vaardig zijn) veilig vertrouwd raken met mobiel bankieren. DigiHandig laat voortaan ook zien hoe de apps voor mobiel bankieren van banken werken, met simpele interactieve demo’s en oefeningen.

De app van DigiHandig laat onder andere zien dat je voor iedere wijziging of betaling in een mobiele bankapp altijd eerst uitdrukkelijke goedkeuring moet geven, met een beveiligingscode, vingerafdruk of gezichtsherkenning. In de oefenapp kunnen digistarters dat in alle rust veilig zelf uitproberen zonder dat er echte transacties plaatsvinden. Met de DigiHandig-app kunnen ze ook leren om mobiel in te loggen, betalingen te controleren, een betaalpas te blokkeren en nog veel meer. Na voldoende oefenen kunnen digistarters met meer vertrouwen aan de slag met de echte app voor mobiel bankieren van hun eigen bank.

De DigiHandig app is gratis beschikbaar in de App Store van Apple en de Play Store van Google of via https://www.digihandig.nl/download. Installeer de app zelf of kom voor hulp op de woensdagmorgen, tussen 10.00 en 11.30 uur, naar het Digi Café bij de Huiskamer van Odijk.

 

 

Deel dit: